16 września 2022

Ból ramienia w gabinecie fizjoterapeuty

Kilka istotnych informacji  o możliwych przyczynach dolegliwości stawu ramiennego.

Ból barku (ramienia) to dolegliwość, z którą do mojego gabinetu zgłasza się coraz więcej pacjentów, w różnym wieku. Bóle  barku mogą mieć wiele przyczyn, dlatego niezwykle ważna jest odpowiednia diagnostyka funkcjonalna i indywidualnie przeprowadzona terapia.

Najczęściej dolegliwości te mają charakter przeciążeniowy i rozpoczynają się stopniowo od niewielkich objawów, które z czasem się nasilają i zaczynają stanowić poważny problem dla pacjenta. Powstanie takich przeciążeń może być związane z wykonywaniem powtarzalnych czynności ruchowych (np. praca fizyczna, często z rękoma nad głową, obciążające treningi sportowe, problemy posturalne etc.).

Drugim częstym przypadkiem jest ból po nagłym zdarzeniu  o charakterze pourazowym (uraz, szarpnięcie, naciągnięcie) np. po dźwiganiu ciężkich przedmiotów, upadku. W takim wypadku ból będzie wiązał się z uszkodzeniem tkanek okołostawowych, może pojawić się obrzęk, zaczerwienienie, krwiak lub siniak, znaczne ucieplenie okolicy urazu. Taka sytuacja jest wskazaniem do wizyty u lekarza specjalisty i wykonania badań obrazowych RTG, USG, w celu wykluczenia poważnych uszkodzeń (złamanie, uraz więzadeł i tkanek miękkich).

Kolejną często spotykaną sytuacją jest promieniowanie bólu w okolicę barku na skutek podrażnienia struktur nerwowych (splotu ramiennego, korzeni nerwowych) z okolicy kręgosłupa szyjnego. W takim wypadku pacjent może dodatkowo zgłaszać objawy neurologiczne: drętwienia i mrowienia dłoni i ramienia, osłabienie siły mięśniowej i czucia okolicy barku oraz całej kończyny górnej. We wspomnianym przypadku leczenie nakierowane na  sam staw barkowy, nie przyniesie wymiernych rezultatów.

Następną niezbyt oczywistą przyczyną mogą być globalne problemy napięciowe tzw. dysbalans napięciowy, gdzie dawne urazy, niedoleczone kontuzje, stare blizny pooperacyjne zaburzają równowagę  naszego układu ruchu. Takie przypadki w moim gabinecie pojawiają się coraz częściej. Wyobraźmy sobie, że całe nasze ciało połączone jest za pomocą sieci powięziowej, otaczającej wszystkie jego tkanki i struktury. Jest to układ wzajemnych powiązań i relacji napięciowych,  w sytuacji gdy jakiś element nie działa prawidłowo np. na skutek dawnego skręcenia stawu skokowego (kostka staje się mniej stabilna) , wprowadza to wiele zaburzeń w całym układzie i może rzutować na wydolność i sprawność pozostałych części ciała np. stawu barkowego. Po każdym urazie, nasze ciało wprowadza różne kompensacje, stara się zaadaptować do nowej sytuacji. Jeśli nie przeprowadzimy odpowiedniej rehabilitacji i nie wyrównamy nieprawidłowych napięć oraz powstałych zaburzeń i nie przywrócimy równowagi  wspomnianego układu, możliwe, że za jakiś czas dojdzie do kolejnych kompensacji i co za tym idzie dysfunkcji w innych rejonach ciała.

Dlatego tak ważne jest badanie całego ciała pacjenta, jego możliwości ruchowych i relacji napięciowych, tak aby wykryć pierwotną przyczynę dolegliwości, często pozornie nie związaną z miejscem samego bólu.

Pamiętaj jeżeli ból pojawia się nagle i nie wystąpił żaden uraz oraz przeciążenie, może to świadczyć o problemie nie związanym  bezpośrednio z samym stawem ramiennym, np. rzutowanie objawów do okolicy ramienia z podrażnionych narządów wewnętrznych (wątroba, pęcherzyk żółciowy) lub o chorobie ogólnoustrojowej (np. chorobie nowotworowej). W takiej sytuacji dolegliwości mogą występować w nocy i wybudzać pacjenta ze snu i wiązać się z dodatkowymi objawami np. ogólnym złym samopoczuciem, utratą wagi ciała, gorączką, osłabieniem i rozbiciem ogólnym. Jest to kolejne wskazanie do dokładnej diagnostyki lekarskiej (badania krwi, USG jamy brzusznej etc).

Jak widać problemy bólowe barku mogą mieć wiele różnych przyczyn, co w sposób znaczący może utrudniać diagnostykę i wdrożenie odpowiedniego postępowania terapeutycznego. Dlatego tak ważne jest dokładne badanie funkcjonalne i całościowe spojrzenie na problem uwzględniając cały organizm pacjenta. W takim badaniu należy uwzględnić wszystkie dawne urazy, blizny, zaburzenia trzewne, choroby współistniejące oraz inne czynniki wewnętrzne i zewnętrzne, które w sposób znaczący mogą wpływać na dolegliwości, z którymi zgłasza się do nas pacjent.